vietnam2G.reismee.nl

Xin Cháo!

Lieve Allemaal,

Al een hele week voorbij en teveel om te vertellen wat we allemaal meegemaakt hebben! We gaan proberen een korte impressie te geven! Inderdaad zoals ons programma aangaf was het een kennismaking met de cultuur van Viëtnam en daar hebben we van genoten.

Ho Chi Minh-city is om te beginnen “overweldigend”. De straten (smal of breed) zijn óvervol met brommers/scooters/motors. Eén lange rij trekt heel de dag aan je voorbij. Wij hebben regelmatig op een veilig plekje, bij een groot kruispunt staan kijken. Van boven af moet het een “mierennest” lijken! Je gelooft je eigen ogen niet. Blijkt ineens wel duidelijk wat een provinciaaltjes we zijn.

We  trekken heel de week op met 5 andere vrijwilligsters en “leren” van onze coördinator Vi om veilig de straat over te steken, we bezoeken een levensgrote supermarkt, geld pinnen, dat gaat hier met 3.000.000 dong tegelijk!   We hebben een ochtend Viëtnamese les, heel leuk maar o zo moeilijk. Het woord “Ma”  bijvoorbeeld kun je op 7 manieren uitspreken en dan betekent het steeds iets héél anders. Veel klanken dus.

We bezoeken het oorlogsmuseum en de Cu Chi tunnels. Behalve dat we een beeld krijgen van deze laatste Vietnamese oorlog, laten alle gruwelijkheden ook nog weer duidelijk de zinloosheid van oorlog zien. Afschuwelijk!

We bezoeken de Ben-Thanhmarkt, een heel grote overdekte markt vól groenten , meest exotische fruit soorten. Alles prachtig kleurig opgestapeld en uitgestald. Een scala aan vissoorten, kleding, plastic huishoudartikelen en souvenirs. Een belevenis!

We bezoeken het Buru Dien, in Franse stijl gebouwd postkantoor, de Notre-dame, een grote kathedraal, de Jade Emperor Pagode, een tempel.

We trekken een middag met de studenten van de nabijgelegen universiteit op om Engels met ze te “oefenen” en doen wat spellen met ze. Leuk verhaal voor als we thuis zijn!

We hebben “kookles” en leren fresh springrolls maken en gefrituurde  loempiaatjes! Lekker hoor! Het eten is trouwens so wie so heerlijk! Véél groenten en fruit, rijst en noedels. Veel verse kruiden! Smullen! We verbazen ons over de ontelbare eetkraampjes langs de weg. Volgens de reizigers -adviseurs van de GGD Is het niet wijs om daar van te eten.

Vrijdag was onze 1ste “ werkdag” en hebben we meegeholpen in the food- project in Ho Chi Minhcity. 5.30 uur de wekker, 45 minuten met de bus voor we er waren. Het is een ruimte waar rond 11.00 uur ongeveer 200 personen komen voor een maaltijd. Het is bedoeld voor mensen die weinig  tot geen  geld hebben om eten te kopen. Voor 2000 dong ( is 8 cent ) kunnen ze daar een maaltijd halen. Er moest gedweild worden, tafels uitgezet en gedekt, bestek klaargezet, tandenstokertjes en servetten. Alles zó verzorgd en schoon! Daarna moesten de plates  met het voedsel worden gevuld. (handschoenen aan en mondkapje voor) Rijst, vis, groenten, kop soep en een banaan. Lopende band werk en flink aanpoten want  ruim voor 11 uur kwamen de mensen binnen stromen. Men kan de maaltijd dus ter plekke opeten maar men kan ook een afhaal menu meenemen. Om 13.00 uur wordt er afgerond en wanneer iedereen weg is moet er weer worden opgeruimd natuurlijk. De afwas, (er zijn geen afwasmachines) tafels schoonmaken, vegen en weer dweilen. Het was gewéldig om mee te helpen en te zien hoe veel oudere mensen (slecht ter been) gehandicapten en ook studenten komen voor een maaltijd en er heerlijk van genieten!

Zaterdag waren we vrij en zijn we samen de stad in geweest. Hebben een boottocht over het Ben-Nghe kanaal gemaakt in een oud aftands bootje. Belevenis!

Ondertussen is het ook nog eens héérlijk weer.   Het is erg warm. 30-33 graden. Moest wel even wennen maar we hebben er geen probleem mee! Genieten!

Ons project in Phan Thiet gaat helaas niet door. Dat was eenzelfde concept als waar we vrijdag mochten helpen. Vorige week is daar een tyfoon langsgekomen en heeft dusdanig veel schade aangericht dat men daar eerst de faciliteiten blijkbaar weer op moet bouwen. Erg voor hen en jammer voor ons! We gaan nu op een project helpen in LaGi. (ook dicht bij de kust) Daar is een weeshuis met ongeveer 40 kinderen en daar gaan we helpen in de keuken met het koken en de kinderen voeden. Het is een nieuw project en dus een beetje afwachten. We zijn net vanavond aangekomen ( 4 uur met de bus hiernaartoe gereisd) en gaan dus morgen zien wat we gaan beleven.

Tot zover onze eerste week. Lijkt veel langer. Zóveel indrukken,  zoveel te zien........het gaat goed met ons!

Voor jullie allemaal een mooie Sinterklaas deze week, hartelijke groet en liefs!!!

Tam biet!

Tineke Steen

Wat een indrukken en belevenissen. Lijkt weinig op het leven op de Veluwe. Succes met jullie nieuwe project.
Groet uit een regenachtig Elburg

Alex Plomp

Wat een belevenissen en een indrukken doen jullie op. Leuk om te lezen dat het jullie goed gaat.
Lieve groeten uit Ermelo. We zien uit naar het volgende verslag. Mooie foto’s ook

Bertha

Zo wereldreizigers, jullie eerste week zit erop.
Wat gaat het allemaal snel.
Je moet er wel wat voor over hebben om te werken.
Wat een onmogelijke tijd om op te staan. ?
Hoop dat het volgende project ook goed bevalt.
Veel plezier en ik ben benieuwd of je de Vietnamese kinderen net zo leuk en vertederend vind als de Afrikaanse.
Liefs ??

Barbara

Oh, wat word ik hier jaloers van. Wat een heerlijke verhalen. Dank! Genieten jullie voor mij een beetje mee? Veel succes de volgende week. ?

yvon

wat een geweldige belevenis. en zo heerlijk vertelt. als of je er midden in zit...... geweldig.....wens jullie hele mooie dagen . en kijken uit naar het volgend verslag. liefs uit nederland

Hester

Er zijn hele kundige mensen bij de ggd dus sla die kraampjes dus inderdaad maar over. Geniet maar heerlijk van het warme weer en succes met het vroege opstaan!

Andrea

heel veel indrukken zo te lezen die eerste week! Moet je nagaan wat er allemaal nog aan gaat komen...Maar goed dat jullie deze blog bijhouden zodat je later nog eens terug kan lezen wat jullie allemaal hebben gedaan! Gaaf hoor en veel succes met jullie project

gr.andrea

Anja

Wat heerlijk om al jullie belevenissen te lezen en in beeld te zien. Wat jullie al niet meemaken in een week, er komt nog heel veel meer bij....
Fijn dat het allemaal goed gaat. Ik ga even googelen wat Tam biet betekent.
Heel veel succes met alles en geniet van dit andere leven! Ik kijk uit naar jullie volgende verslag, hartelijke groet van mij

Roelof en Rieky Dekker

Wij genieten van jullie verhalen en foto's en zijn ook best een beetje jaloers, heel veel succes daar.

Lieke, Lia, Nicole & Elle - team VW Travel Active

Wat een leuke update Gerry & Gerard! Super om te horen dat de cultuurweek bevallen is. Hopelijk bevalt het nieuwe project ook goed. Veel plezier & succes! Groetjes

Ruben

Lekker loempia’s