vietnam2G.reismee.nl

Werken, Toeristje spelen , bijna Kerst!

Lieve Allemaal,

Hier weer wat nieuws uit een héél warm en zonnig  Viëtnam!  Met ons gaat het goed. We genieten elke dag van alle belevenissen. Azië / Viëtnam “beleven” is niet in één woord te beschrijven. De mensen, hun leefwijze, hun gewoontes! We vinden het allebei een voorrecht en héél bijzonder dat we tijdens ons vrijwilligerswerk elke dag zó dichtbij en mét de lokale Viëtnamezen mogen leven en werken en dus van héél nabij hun leefwijze mogen meebeleven. En ze delen hun leven ook graag spontaan met je. Een voorbeeld: als we in de bus zitten naar de Foodshop krijgen we zomaar een soort snack aangeboden. Gebakken rijstblad met zaden . Vraag niet hoe het heet, maar het smaakt heerlijk! Alle wijze GGD adviezen ten spijt eten we alles wat los en vast zit,  binnen én op straat!  Azië heeft een “eet-cultuur” lazen we voordat we weg gingen. Nou, dat klopt! Naar onze beleving eten de mensen hier de hele dag door! Soep (pho) noedels, kilo’s rijst, véél verse groenten en kruiden, varkensvlees, (veel) kip en véél vis. Het échte verse tropische fruit hier is niet te versmaden. Alles smaakt zó puur! Weinig alcohol gebruik maar des te meer thee. We genieten ervan!

Het “werken / meehelpen” in de Foodshop bevalt ons prima. We beginnen de gasten die komen eten  te kennen en zij ons. Leuk! Het is een pretttige werktijd: 7.00 tot 14.00 uur. Als we terug zijn is de dag nog lang niet voorbij en hebben we vrije tijd om in de omgeving rond te scharrelen en ons in de plaatselijke volksbuurt te vermaken. Een “straat-markt” hier blijft een belevenis om overheen te sjouwen en de drukte en bedrijvigheid blijft fascinerend.

De 7.43 miljoen motorbikes die geregistreerd zijn in Ho Chi Minhstad zijn een dagelijks onderdeel van “bezichtigen”. Wij maken een lijstje van “alles” wat men hierop vervoert. Een paar voorbeelden: je héle gezin (soms 4 personen) 6 emmers muurverf (10ltr.inhoud) hoogopgestapeld pakken toiletpapier, een levensgrote glasplaat en kilo zakken vól groenten.  Je blijft je verbazen en verwonderen.

Vorig week-end hebben we de toerist uitgehangen en zijn we naar Mui Ne geweest. Een busrit van 5 uur naar de kust aan de Zuid-Chinese zee. We gingen voor de zonsopgang (5.58 uur) at the top of the white sand dunes. De witte zandduinen waren er maar de zon had anders bedacht. Die ging op achter een dikke wolk zodat we haar pas een uur later zagen.   De witte zandduinen verschilden niet zoveel van die van Schoorl.   Maar het was leuk om met héél veel, voornamelijk Viëtnamese toeristen zó vroeg in de ochtend, in het witte zand te zitten wachten. Viëtnamese mensen zijn héél erg druk met zichzelf en/of hun familie op de foto te zetten. (selfies)  En niet één keer maar dat gaat achter elkaar door.  Fascinerend! Daarna bezochten we niet ver daar vandaan, de rode zandduinen. Echt rood zand. Mooi! Vervolgens gingen we naar een vissersdorp om daily lives van de  fishermen te bekijken. Één en al bedrijvigheid op het strand. Honderden vissersbootjes waren terug gekomen van de vangst en vanaf de boot wordt de vis in ronde “ bootjes” (lijken op een soort ton) naar de wal gebracht. Daar zitten de vrouwen te wachten, de vis wordt op een stuk zeil of gewoon op het zand gedropt en de vrouwen zoeken alles uit en sorteren de verschillende soorten. Alles wat goed is wordt meegenomen naar de markt. Zó mooi, kleurrijk, basic life!  We hoorden dat er aan deze kust wel 100 verschillende vis en schaal-/schelpdieren worden gevangen. Dat is ook wat we zien in de winkels, de restaurants en de markten. Héél veel verschillende vis. Práchtige schelpen waar een (nog nooit gezien) witte substantie uit kruipt (wat eetbaar is) de meest mooie exotische krabben, (in alle kleuren) levensgrote garnalen. Nou, teveel om op te noemen. Op de markten en winkeltjes zien we ook veel gedroogde vis.

Als laatste maken we nog een wandeling door een riviertje. (lekker met je blote voeten door het water lopen want het is alweer erg warm) Het riviertje stroomt door de rode zandduinen heen. Ze maken een vergelijking met de Red Canyon. (mini) Genoten van de kleurschakeringen!

Verder genoten we van de zon, (onder de palmbomen)  de zee, schelpen zoeken en lekkere fruit-juice.

Afgelopen vrijdag werden we gevraagd, (voor één dag)  een ander soort vrijwilligerswerk te doen. Of we wel Mr. & Mrs. Santa Claus wilden zijn op het kinderdagverblijf “ Apollo”. Dit kinderdagverblijf is ook een project van Green Lion en er werken meerdere vrijwilligers van hier. Het is gesitueerd in het straatje waar we wonen. Nou, wij keken elkaar eens aan...............(we geloven namelijk geen van tweeën in de kerstman) Ja, dat doen we.  Hilarisch, zullen jullie begrijpen.   Maar het was ook leuk! Leuk om onderdeel te zijn van het kerstevenement  van deze kinderen. De vrijwilligsters hadden ze geleerd om Jingle Bell (wie kent het niet) in het engels te zingen. Aan ongeveer 100 kinderen hebben we een cadeautje mogen geven en mochten ze op de foto met ons. ‘S Middags waren we uitgenodigd om de voorstellingen van dans bij te wonen, samen met de ouders van de kinderen. Voelden we ons tóch een beetje opa   en oma.

Gisteren heben we met een aantal andere vrijwilligers de Giac Lampagode bezocht in het district Cholon.(een chineese wijk in de stad) Boeddistische tempels zijn er in overvloed in deze stad. De Giac Lam staat op de wereld erfgoed lijst. Vervolgens naar de Bin Taymarkt.  Een héél grote overdekte markt, twee verdiepingen vól met handelswaar. Véél eten   gekonfijte/ gedroogde vruchten (erg lekker maar ook zó kleurrijk) uiteraard de wereld aan vis, kleding, schoenen (héél veel schoenen) Overweldigend!!! Cholon wordt beschreven als een “heksenketel” en dat is het ook. Een “armere” wijk met hard werkende mensen!

Vandaag doen we het wat rustig aan. Bijna Kerst! Het feest van de geboorte van Jezus. Ondanks alle versiering, alle spektakel, kerstbomen en nep-sneeuw (bij 33 graden) is van Kerst (zoals wij het beleven)  weinig te merken hier. Het is voor de doorsnee Viëtnamees geen andere dag dan alle 7 andere dagen van de week. Wij hebben morgen soort thanksgiving met de vrijwilligers hier. Samen eten en voor iedereen een cadeautje. Leuk! De 1ste en 2de Kerstdag zijn gewoon werkdagen. Ook voor ons dus! De kerstbomen, kerstdinners en alles eromheen zijn vér weg voor ons maar we denken zéker aan jullie en het is natuurlijk ook wel weer gek om er niet te zijn. Het is zó verschillend, hoe we deze Kerst beleven dit jaar.

Vanuit een warm, zonnig, intrigerende wereld  wensen we jullie een mooi, zinvol, gelukkig Kerstfeest toe.

Liefs van ons.  Gerard & Gerry.

Johan Uiterwijk winkel

Dag beide.
Prachtige verhalen ,wat moet dit een indrukwekkende ervaring zijn.
Jullie daar ook fijne kerst gewenst

Groet Johan

Ruben

Leuk om allemaal weer te lezen! Ik vind de markt ook vaak de leukste plek om rond te hangen! Altijd zoveel te zien!! Geniet ervan en fijne dagen! X

Barbara

Geniet van jullie verhalen en foto’s. Hele fijne ‘werk’ Kerstdagen!!!

Tineke

Een nieuwe carrière gestart als echtpaar Santa begrijp ik. Zo zie je maar welke onverwachte talenten jullie hebben?. Fijne Kerstdagen toegewenst en op naar een mooi Nieuwjaar.
Groetjes

Alies

Wat een mooie verhalen weer.
Fijne (andere ) kerst. Ik vind het niet zo gek dat meneer en mevrouw kerstman met kerst moeten werken ?.
Veel plezier nog, geniet!

Henk en Geke.

Lief kerst paar.
Weer een mooi verhaal,jullie kijken jullie de ogen uit,wat een andere cultuur .
Wat een mooi grijs koppie Gerry,staat je goed .
Je mag wel oppassen met al dat lekkere eten (straks allebei Sonja Bakker doen)

Hester

Altijd leuk als ik weer een mailtje zie dat er een nieuw verhaal is. Even voor gaan zitten. Een beetje meebeleven. Bijzonder om het kerstfeest eens even zo anders te mee te maken. Misschien wel een keer des te mooier. De Heere Jezus hecht ook niet zoveel waarde aan de kerstboom en kalkoen vermoed ik. Mooie dagen jaar gewenst! Ben nu al benieuwd naar jullie belevenissen rondom de jaarwisseling. Liefs!!

Margrietha Bakker

Jullie ook hele fijne kerstdagen, ook al heeft het voor jullie een totaal andere invulling dit jaar! Bewondering voor alles wat jullie doen en beleven.

Ella

Zo, wat een verhaal weer! En leuk de foto’s erbij om een goed beeld te krijgen van wat jullie om je heen zien. Klinkt allemaal helemaal goed (ben een beetje jaloers wel?). Geniet van alles en iedereen daar!

yvon

wat een mooi verslag .wat jullie meemaken. ik geniet ervan... en reis mee.. wens een mooie kerstdagen....

Nicolette

Prachtig verhaal weer! Jullie hebben een kerstbaan hihi.....geniet en ontzettend fijne dagen!

Joy

Oei ik verheug me nu al op uitgebreide Vietnamese etentjes als jullienterug zijn!!!
Wat een prachtig avontuur! Ik zou graag een paar dagen met jullie meedoen...
Liefs van ons!

Gerrie Schipper

Wat een fantastische reis. Wat heerlijk om een kerst zonder te hebben. Ook een top ervaring. Begreep nu pas dat ik me ook an had moeten melden voor de mailinglijst. Ach ja ooit ben ik blond geweest...
Liefs

Jan en Hilda

Wat een mooie verhalen steeds weer. Daaruit kunnen we lezen, dat jullie volop genieten. Heel mooi!

Alvast een hele goede en gezonde jaarwisseling toegewenst

Liefs

Roelie

Weer een prachtig verhaal,en zoals we lezen genieten jullie volop.
Nog heel veel plezier samen . en een goede jaarwisseling

liefs van ons

Koos en Karin

Wat een bijzonder verhaal weer, heel mooi. En de bijbehorende foto,s prachtig. Kerst zonder een uitgebreid kerstdiner maar wellicht wel meer zoals kerst bedoeld is met aandacht voor je medemens?En tja als je beide zo grijs bent als de kerstman is mr. en mrs santa claus snel geboren, prachtig om dit te kunnen doen. Nog heel veel plezier en een goede jaarwisseling.
Groetjes van Koos en Karin

Elly

Wat bijzondere ervaringen hebben jullie! Een warm en gelukkig nieuwjaar toegewenst en straks fijne vakantieweken!

Groetjes!