vietnam2G.reismee.nl

Chúc múng nam mó’i

Voor jullie Allemaal : Een gezond en  voorspoedig 2019 toegewenst!!

We hopen dat jullie genoten hebben van de Kerstdagen, de jaarwisseling en nu het nieuwe  jaar goed zijn begonnen. Kerstboom aftuigen, oliebollengeur verwijderen uit het huis, lege flessen inleveren   en dan maar volle goede moed starten.

Even een up-date van onze belevenissen. Het gaat goed hier. Wij hebben bijzondere kerstdagen gehad. Eigenlijk moeten we zeggen “geen kerstdagen”. Kerstavond in ons vrijwilligershuis was gezellig. Muziek, extra aandacht voor het eten met elkaar, voor iedereen een cadeautje....... Leuk! Overdag hebben we ons nuttig mogen maken bij de Foodshop, zoals de andere dagen. Dat was trouwens ook onze laatste werkweek. Vrijdag hebben we afscheid genomen van de mensen van de Foodshop met een échte Viëtnamese taart! Wat hebben we genoten van het werk. De mensen, het samen verzorgen van de maaltijden voor de minder-bedeelden in deze enorme grote stad. Verbazingwekkend hoe snel je dan ook zomaar weer om mensen gaat geven. Maar.....afgesloten! We voelen ons bevoorrecht dat we dit allemaal hebben mogen beleven!

En dan hebben we dus vakantie!! Hoe doe je dat ook alweer: vakantie vieren!!! Nou, dat is snel gewend!   We zijn zaterdag vertrokken naar Dalat. (Viëtnamees schrijft Dá Lat) Een plaats bijna 300 km. boven Ho Chi Minhstad. Het ligt in de bergen en het is er koud!  Brrrr. 17/18 graden. Maar het is een prachtige plaats en een prachtig gebied. Bij aankomst, half 8 in de avond, merken we al gauw dat het geboekte hotel niet is wat we er van hadden mogen verwachten. Stukje Azië wat we wel hadden gezien maar nog geen onderdeel van waren geweest.   De andere morgen boeken we onmiddellijk een ander onderkomen en met succes. We zitten nu in een knus guesthouse en genieten van onze vrijheid. Uiteraard hebben we al van alles bekeken. Ook hier weer de markt. Het is een gebied waar veel landbouw bedreven wordt en al die mooie producten liggen natuurlijk vers op de markt. Vooral aardbeien, bloemen en koffie.

We bezoeken een coffee-farm. Heel bijzondere koffie. Ze gebruiken wezels, die eten de koffiebonen op, in hun maag vermengt zich dat met bepaalde enzymen, vervolgens poepen ze de bonen weer uit en krijgt de koffie door déze voorbewerkte procedure een héél bijzondere smaak.  Minder caffeïne en een mild bittere smaak.   “WEASEL-coffee”. Duur!!! Nou, we waren wel onder de indruk van het gehele proces (en met name het feit dat alles handmatig gebeurd) maar niet zozeer van de koffie zelf. (Sorry)

We bezoeken een “cricket-farm”. Duizenden krekels in bakken en vervolgens op je bord. Het was even slikken vóórdat we ze proefden....maar eerlijk is eerlijk...het smaakte niet verkeerd een gebakken krekel. Schijnt enorm gezond te zijn vanwege de proteïne en volgens onze charmante gids; het voedsel van de toekomst !

We bezoeken een zijderups fabriek. Hier wordt de zijde van de cocons van de zijderups verwerkt. De fabriek is niet in bedrijf vanwege de vakantie maar we krijgen wel een goed beeld van het verwerken van een al héél oud product in Viëtnam. Al meer dan 100 jaar worden deze zijderupsen gekweekt en zijde gesponnen om er de meest mooie artikelen van te maken. (sjaals b.v)

Op Oudejaarsavond bezoeken we de heilige mis in de mooie kathedraal “Notre Dame”. Bijzonder om zo’n dienst mee te maken. Gedeeld geloof aan de andere kant van de wereld in een taal waar we werkelijk niets van verstaan. We eten in een gezellige Franse bistro. In deze stad is veel Franse sfeer. Dalat is gesticht door de Fransen tijdens het koloniale verleden, rond 1912. Oude gebouwen, huizen en met name het station ademen  een Franse sfeer uit. Er is om 24.00 uur ongeveer 5 minuten een klein beetje georganiseerd vuurwerk bij het meer en that’s it. Dan is het bij jullie nog maar 18.00 uur in de avond. Dat is een gek gevoel.

We bezoeken het zomerpaleis van de laatste Viëtnamese Keizer, vergane glorie, maar uit de entourage blijkt (gelukkig) uit niets dat hij in overdreven weelde heeft geleefd.

Zoals jullie horen en zien vermaken we ons uitstekend. Morgen vliegen we naar Hanoï. De hoofdstad van Viëtnam, in het noorden.

Vanuit nog steeds een indrukwekkend land, hartelijke groet aan ieder en liefs van ons.

Gerard en Gerry.

Lieke, Lia, Nicole, Roos & Elle - team VW Travel Active

Gelukkig nieuwjaar Gerry & Gerard! Wat een leuke blog weer :) Het vrijwilligerswerk zit er op: super fijn om te horen dat jullie een mooie tijd hebben gehad op het project! Nog heel veel plezier met het reizen!

yvon

ik wens jullie ook een gezond 2019.... en weer genoten van je verslag.. En nu gaan we Vietnam leren kennen via jullie. ik zie er al naar uit, naar het volgend verslag … wens jullie een mooie reis door het Vietnam. groetjes yvon

Jack

Voor jullie ook een goed en gezond 2019, ik wens jullie nog veel plezier in jullie bijzondere vakantie. We kijken uit naar de volgende leuke foto's en reisverslagen.

Gerry

Voor jullie ook een heel gelukkig Nieuwjaar en een fijn verblijf nog in het prachtige land.
Liefs van Evert en Gerry.

Lente

Ik vint een manderein lekkerder dan een krekel. Het is hier leuk in de vakantie en was het ook leuk bij jullie ?

Mirjam

Gelukkig nieuwjaar. Wat heerlijk om dat in een ander land te beginnen. Het lijkt erop dat jullie superleuke ervaringen hebben daar. Koffie, krekels en zijde. Lekker exotisch allemaal. Al ben ik het wel met Lente eens, mandarijnen zijn lekkerder dan krekels, appelbeignets nog lekkerder!
xx

Gerrie Schipper

Wat een fantastische reis en wat heerlijk om niet de hele jaarwisselingin het geknal te hoeven zitten.
Wat fijn om zoveel moois te kunnen zien.
Een heel goed jaar gewenst voor jullie beiden

Marion

Wens jullie een heel gelukkig en voorspoedig 2019 toe. Wat een mooie reis is dit. Geniet van alle belevenissen.
Groeten Marion

Andrea

Happy New Year! Zo mooie dingen weer gezien zeg....geniet lekker van jullie vakantie ??

Henk en Margrietha bakker

Jullie allebei ook een gelukkig en gezegend nieuwjaar!

Tineke

Een mooi Nieuwjaar toegewenst en nu genieten van jullie vakantie.

Lian

Hee Gerry en Gerard!
Vanavond (pas) het linkje van jullie log gekregen van Charlie. Heb tot nu toe alleen het verslag van vandaag gelezen maar wat leuk al! Veel te vertellen zeg al. Geniet verder van jullie vakantie (die nu ècht is begonnen) en verblijf daar.
Èn het heel goed 2019!

Groetjes Lian

Ilse

Hoi Gerry en Gerard, gelukkig nieuwjaar ! Ik krijg net je linkje van Charlie!
Heerlijk om je berichten te lezen !! genieten maar!

Bita

Lieve Gerry gelukkig nieuwjaar en aller beste wensen!
Ik kreeg vandaag link van jullie blog door. ademloos zitten al jullie verhalen lezen! Wat een avontuur! Ik zie het voor me! Geweldig! Heel veel plezier en pas goed op elkaar!
Laat je weten als we een donatie moeten doen voor de kinderen/mensen daar?

Dikke kus
Bita