vietnam2G.reismee.nl

Het noorden van Vietnam.

Lieve Allemaal,

Hier even wat nieuws uit Viëtnam. Met ons is alles goed. We zijn een week geleden veilig aangekomen in Hanoï en genieten opnieuw van een drukke en levendige stad. Anders dan Ho Chi Minh maar niet minder! Hanoï is de hoofdstad van Viëtnam en hier zetelt ook de regering. Ook hier nog veel Franse sfeer uit het verleden. Prachtige gebouwen/huizen in Franse sfeer, brede boulevards met aan weerszijde rijen bomen. Práchtig! Doet nét even wat vriendelijker aan dan Ho Chi Minh, is onze mening. We hebben een hotel in Old Quarter en eigenlijk vinden we het het allerleukst om hier door de straatjes te dwalen en te genieten van het alledaagse Viëtnamese leven wat ons nog steeds verwonderd en intrigeert. We “wonen” naast de spoorlijn en dat alleen al is verbazingwekkend. De trein rijdt bijna dóór de huizen heen. Je gelooft je ogen niet. Mensen doen de was, spelen een spelletje, roken hun pijp, koken hun eten.... en dat alles een meter vanaf de rails. Sommigen zitten óp de rails. Gelukkig komt de trein maar een aantal keren per dag langs.

We zijn op bezoek geweest bij het Vietnamese centrum voor de opleiding tot orthopedisch schoenmaker. Een dochter van vrienden heeft daar meerdere jaren gewerkt, via het Liliane fonds. Zij is orthopedisch schoenmaker in Nederland en heeft daar Viëtnamese studenten opgeleid. Zó leuk en interessant om daar te mogen kijken en uitleg te krijgen van Tuan Nguyen. Hij is nu zelf opleider op dit centrum!

Zondag hebben we een toeristische tour gedaan naar de Perfume Pagode. Buiten de stad zie je het plattelandsleven. Rijstvelden, die in orde worden gebracht voor het planten binnenkort. (Half februari) We worden in een ijzeren roeibootje naar de pagode gebracht, over de Yen-Vi.(zwaluwstaartrivier)  Een bijzonder landschap! Wat is het stíl hier!!!!! Brede rivier tussen hoog rotsgebergte door. Deze rotsen zijn geheel begroeid dus het is prachtig groen. De Perfume pagode is een groep van tempels en grotten in de rotsen van het kalksteengebergte en dateren uit de 17de eeuw. Met de kabelbaan omhoog, naar de Huong-Tichgrot die op de top van een hoge rots is gelegen. Klinkt wat tegenstrijdig, je denkt dat een grot de grond ingaat maar deze grot ligt dus hóóg op een berg. Nou, het is er wel donker en nattig, zoals in de meeste grotten.

Maandag zijn Feikje&Jacob aangekomen (onze vrienden) Fijn om elkaar te ontmoeten en plannen te maken voor de komende 4 weken.

We zijn twee dagen naar Mai Hich geweest. Dit is een dorp in het district Mai Chau. Het dorp ligt in een vallei in een prachtig mooi berggebied. Jammer dat het de eerste dag wat miezerig is en wolken tussen de bergen hangen. Dan zie je niet zóveel  We maken een paar mooie wandelingen door het gebied en ontmoeten de mensen die er wonen. Dat zijn in de dit dorp “ de witte Thai”.  Er wonen ruim 50 inheemse bevolkingsgroepen in de vallei, die elk hun eigen minderheidsgroep vormen.  Mensen leven van de rijstbouw. Hebben allemaal hun eigen kleine groentetuintje, een visvijver (vaak gezamenlijk) een koe en een varken en héél veel kippen. Een uitgesproken landelijk gebied! Genieten dus! We overnachten in een traditionele paalwoning , een “Homestay”. ‘s Avonds worden we uiteraard als échte toeristen “vermaakt” door een groep vrouwen in hun eigen klederdracht met dans en muziek. Nou, we zijn nu geoefend in de “bamboe-dans”.   Zoals jullie horen en zien vermaken we ons prima en genieten met volle teugen.

We hopen dat bij jullie alles goed is. Nog even wat plaatjes voor jullie beeldvorming   en dan maar weer tot de volgende keer.

Hartelijke groet en liefs,

Gerard en Gerry.

Nicolette

Zo leuk om beetje mee te reizen, nu lekker vakantie vieren. Jullie staan lekker te shinen! Prachtige foto's ook , oooh die spoorlijn...ppffff....
Geniet!

yvon

heerlijk verslag weer !!!!. met foto,s. je kunt lekker mee reizen … Gerry.... jij nog gefeliciteerd , met je zoon , morgen. wens jullie nog een mooie reis. en kijk uit naar het volgende verslag. liefs van yon

Henk en Geke.

Lieve familie,Wat weer een mooi verhaal ,nog een maandje en dan is het al weer voorbij,wat gaat het snel.
Hier is alles goed,veel regen,geen winter dus,daarvoor moet je in Oostenrijk en Duitsland zijn.
Nog veel plezier met z'n viertjes.
Dikke knuffel van ons.

Roelie

Weer een mooi verslag, van jullie belevenissen .geniet van jullie laatste weken met Feikje en Jacob.
lieve groet van ons.

Marieke

Ik heb net even alle verhalen doorgelezen, ik had wat in te halen ;-) (aan iedereen hier op het werk was de link doorgestuurd, maar mij zijn ze vergeten.... Why!?!? ;-)
Super leuk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. GENIET nog maar lekker door!!

Gerrie Schipper

Prachtige verhalen!

Máár eerst: van harte gefeliciteerd, Gerry!

Bertha

Ze heeft het weer voor elkaar.?
Op de 20ste zover weg zijn dat we haar alleen vanaf een afstand kunnen feliciteren.
Nou vooruit dan maar. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. ?
En de borrel halen we toch wel op. ?

Tineke

Hoi Gerry,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Veel plezier daar.

groetjes