vietnam2G.reismee.nl

Door Viëtnam met de trein

Lieve Allemaal,

Alwéér een week voorbij! De tijd “glipt”  door onze vingers.   We hebben al gezocht naar een klok die wat langzamer wil lopen.    We horen dat het bij jullie koud is en misschien de ijzers uit het vet moeten? Brrr.

Ondertussen gaan wij door met van alles te beleven! Vorig weekend zijn we twee dagen naar Ha Long Bay geweest. Een baai met enorm veel, uit de zee oprijzende, vreemd gevormde rotsen. Op een mooie “hotel-boot” hebben we overnacht en zijn we door dit bijzondere gebied gevaren. Op kleine bamboebootjes werden we door een drijvend vissersdorp geroeid, rond enorme rotspartijen, die dan, als je op zo’n klein bootje zit nog eens extra groots zijn. Gerard en Feikje zijn nog wezen kajakken  en we hebben een grot bekeken. Het weer zat gelukkig mee. Niet zonnig maar wel droog. Erg toeristisch maar mooi om gezien te hebben.

Maandagavond hebben we Hanoï verlaten. Genoten hebben we van deze mooie, oude stad. We zijn in de nachttrein naar Hoi An gestapt. De één meer, de ander minder slapend hebben we ongeveer 800 kilometer afgelegd in deze nacht. Soezend op het geluid van de cadans van de trein, schuddend en schommelend op ons smalle stapelbedje in onze gezellige 4 persoons coupé! Lachen natuurlijk! Zo’n trein “sukkelt” wat voort. Niet harder dan zo’n 70 / 80 km. per uur. Rond 6.00 uur wordt het weer licht en zien we het mooie landschap aan ons voorbij trekken.

Hoi An: een historische stad met veel oude gebouwen, aan de kust. Een heel romantisch oud centrum (autovrij) vól lampionnen. Práchtig om te zien. Helaas hadden we het weer niet mee. Het heeft twee dagen continu geregend. We lieten ons niet uit het veld slaan en met de paraplu op, (gelukkig was het hier al niet zo koud meer als in Hanoï) hebben we alles bekeken. De moeite waard. We verbleven in een homestay en dat is toch weer een avontuur. Je logeert bij mensen ín hun huis, zit te ontbijten in hún keuken. Mooi om een stukje van hun dagelijkse leven te zien. De Viëtnamees is erg familie-gericht. In de woning is een grote gemeenschappelijke leefruimte  annex keuken en ieder heeft zijn eigen slaapkamer. Opa en Oma wonen er en komen in hun pyjama uit een kamertje. Zoon en schoondochter (runnen de homestay) zitten op een groot bed (dat ook in die leefruimte staat) te ontbijten, een puberzoon zit er TV te kijken, (achter de keukentafel ) waar wij zitten te ontbijten. Dan lopen er “niet verder geregistreerde” dames rond (zussen?? Tantes??) Het is één en al bedrijvigheid, ze spreken geen woord Engels maar we begrijpen elkaar met handen en voeten taal (denken we   en de rest vullen we zelf in.   Ze babbelen aan één stuk door met elkaar, lachen, hebben plezier!!   Machtig mooi!

Vrijdagmiddag zijn we opnieuw in de trein gestapt die ons ongeveer 300 km. verder naar het zuiden heeft gebracht. We reden door een prachtig landschap. Rechts veelal bergachtig, links eindeloze rijstvelden, die hier in het midden van het land al mooi groen zijn, in tegenstelling met het noorden waar de rijst nog geplant moet worden. Overal in de velden zie je mannen en vrouwen bezig, aan het werk. Je ziet bijna (of helemaal) geen machines. Alles wordt nog met de hand gedaan. Het blijft een prachtig gezicht. Die kleine figuurtjes, met hun conische hoedjes op, gebukt en bezig in de velden.

Uiteindelijk zijn we aangekomen in Bai Xep. Een klein gehuchtje onder de stad Quy Nhon. Aan de chinese Zuidzee! Ons resort (deze keer) ligt in een mooie baai waar we uitkijken over de zee. Het is hier weer zomer!!    Zon, 27 graden en daar worden we wél weer blij van! Aan de ene kant de zee, achter ons de bergen! Héél mooi en niet toeristisch. We hebben een prachtige wandeling gemaakt, de bergen in. Mooie vergezichten over de zee en de baai! Onderweg een aanéénschakeling van fruitteelt. Zuurzakvruchten, sugar Apple, Lychee bomen, bananenbomen. Een héél klein vissersdorp bekeken! De stad Quy Nhon en ook dáár de haven doorgewandeld. Fantástisch om zoveel te zien van dit bijzondere land. Zoals jullie horen: GENIETEN!

Ik voel me méér dan jarig vandaag. 20 januari: altijd koud en donker! Vandaag al vroeg licht, zon en warmte!   Héérlijk!  Mis wél mijn kids en kleindochters natuurlijk maar de rest van de omstandigheden is méér dan ideaal om 63 jaar in te mogen worden!

Vanuit een zonnige verte, liefs voor allemaal en tot horens.

Gerard en Gerry.

Hannie

Gerry van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Leuk al die verhalen.Zo te lezen genieten jullie er wel van.Zien en beleven jullie ook van alles.Ga nog 2 weekjes lekker genieten en wens je nog een fijne dag toe.Tot gauw en groetjes en dikke kus van ons Hans en Hannie?

Ella

Gisteren de boerenkoolwandeltocht gelopen! Dat klinkt voor jullie waarschijnlijk heel ver weg en heel winters☺️
Gerry, van harte! En geniet van alles, zo met zijn viertjes.

Barbara

Lieve Gerry,
Wat een speciale manier om je verjaardag te vieren. Van harte gefeliciteerd.. dit vergeet je nooit meer!, liefs

Jan en Hilda

Lieve Gerry,
Van harte gefeliciteerd, fijn te lezen dat je je ook echt jarig voelt.
Prachtige verhalen weer, en dat jullie genieten is wel duidelijk!

Dikke knuffel van ons

Peter en Luchiena

Gerry, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Mooie verhalen en foto's. Geniet nog even van het mooie land en het heerlijke klimaat en tot gauw. Liefs Peter en Luchiena

John en Joke

Van harte gefeliciteerd. Na het lezen van al jullie leuke, enthousiaste verhalen, krijgen wij er steeds meer zin in. Nog 2 weekjes en dan mogen wij het beleven. Groeten J&J

Wanda

Van harte gefeliciteerd Gerry, bijzonder om zo je verjaardag te kunnen vieren. Nog een paar leuke weken gewenst, groet Wanda

Marion

Wat een prachtig verhaal, lees dat jullie volop genieten. Gerry nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Groeten Marion

Lieke, Lia, Nicole, Roos & Elle - team VW Travel Active

Weer een leuk verhaal. Fantastisch dat jullie zo aan het genieten zijn. En nog gefeliciteerd natuurlijk Gerry!

Jack

Mooi verhaal weer Gerry, en nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Rieky en Roelof

Gerry, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet nog maar daar in Vietnam, want voor
je het weet ben je weer in het iets koudere Nederland.

Fedde en Dina

Gerry alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. We lezen vandaagjullie verslag. Leuk hoor.
Nog 2 weken genieten van Vietnam

Hester

Nog van harte gefeliciteerd!! Wat heerlijk om zo je verjaardag te vieren, het zij je meer dan gegund. ? op naar nog veel mooie jaren met nog meer mooie reizen! Geniet lekker van de zon!

Alies

Beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd!
Hier sneeuwt het nu :-)
Geniet nog maar even van de indrukken en de warmte.

Koos en Karin

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag Gerrie. Wel zonder kids en kleinkinderen maar een om nooit meer te vergeten in zo,n bijzonder land. Mooie foto,s en dan toch een keer op een resort. Zal wel heel luxe voelen na alle verschillende slaapplaatsen die jullie al hebben gehad ?. Nog heel veel plezier samen
Groetjes Koos en Karin

Ans en Jaring

Hoi Gerry, een appje komt niet verder dus daarom via deze weg nog een hartelijke felicitatie voor je verjaardag! Een fijn en gezond nieuw levensjaar gewenst met nog veel mooie avonturen. Wat een prachtige foto's en bijzondere dingen die jullie zien.
We hopen dat het bij jullie warmer is dan hier, we hebben een dik pak sneeuw.
liefs van Ans en Jaring

Marieke

Beter laat dan nooit ;-)
Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Gerry!
Hier zonnig koud vandaag.
Liefs Marieke